Barok Mimari

Kitap ve İnsan

Barok Mimari

20 Temmuz 2019 Blog yazıları 0
Barok Mimari

Barok Mimari nedir, rönesans, kilise ve rokoko ile ilişkisi nedir gibi sorulara yanıt arayarak kaynakçada belirttiğimiz bağlantıda yer alan yazıyı Türkçe’ye çevdik ve sizlerle paylaşmak istedik. İyi okumalar 🙂

Barok Mimari Nedir?

Barok mimari, 16.yy’ın sonlarında başlamış, Rönesans mimarisinin Roma kelime haznesini alıp; sıkça Katolik kilisesinin zaferini ifade etmek için, yeni bir retorik ve teatral tarzda kullandığı Barok döneminin yapı tarzıdır. Bu mimari biçimi yeni çarpıcı yoğunluk, gölge ve ışık biçimlerinin keşfiyle şekillendirilmiştir.

Barok mimarinin genel özelliği, ölçülerin devasallığıdır; herkesin sunağı görebileceği geniş bir açık merkezi alan, bükümlü kolonlar, yukarıda bulunan kupollerden gelen ışığı da kapsamak üzere teatral etkiler, bronz ve yaldızla yaratılmış çarpıcı iç efektler, yontulmuş melek kümeleri ve tepedeki diğer şekiller, çarpıcılığı ve teatral etkiyi artırmak için duvarlarda ve tavanda boyanmış mimari detaylar ve şekillerle ‘’quadratura’’ adı verilen trampl’ael’in geniş bir kullanımı.

St. Paul Katedrali

Rönesans ve Barok

Rönesans, İtalyan mahkemelerinin zenginliklerine, güçlerine dayanırken; ayrıca seküler ve dini güçlerin de bir karışımıydı. Barok ise en azından, doğrudan karşı devrimle bağlı olarak; Katolik kilisesi içerisinde Protestanlığa karşı bir tepkiydi.

Barok mimari ve süslemeleri, bir yandan duygular için erişilebilirliğin; diğer yandan da Katolik kilisesinin zenginlik ve gücünün görünür bir ifadesiydi. Yeni tarz, özellikle popüler dindarlığı geliştirmeyi amaçlayan Theotines ve Cizvitler gibi yeni düzenler bağlamında kendini gösterdi. 

Dresden Fravenkiche gibi lutheran barok sanatı, Calvinistlerin büyük ikonoklazmasına cevap olarak, kimliğin gizli bir göstergesi olarak gelişti.

Zwinger, Dresden, Almanya

Yüksek Roma Barok Mimarisi

Yüksek Roma barok mimarisi, 1623- 1667 arasında değişen; 8.Urban, 10.İnnocent ve 7.Aleksandır’ın papalıklarına ithaf edilebilir. Bu dönemin üç ana mimarı heykeltıraş Gionlarenzo Bernini, Francesco Borromini ve ressam Pietro de Castana’dır. Bunların her biri kendine özgü bireysel mimari ifadesini geliştirmiştir. Barok mimarinin İtalya’nın güneyine yayılması, Sicilya barok mimarisi veya Napoli ve Lecce mimarisi gibi bölgesel farklılıklar ile sonuçlandı. Kuzeyde, Theatine mimarı Comolli- Guorino Guarini, Bernordo Vittane ve Sicilya doğumlu Filippo Juvarro, Barok yapılar konusunda Turin şehrine ve Piedmant bölgesine katkıda bulundu. Berrrini, Borromini ve Cortena’nın mimarisinin sentezinin, Kuzey Avrupa’nın Barok mimarisinde daha dekoratif Rokoko tarzına zemin hazırladığı görülebilir. 17.yy’ın ortalarına kadar; Barok mimari seküler biçimini ilk önce Fransa’da ve daha sonra Avrupa boyunca gösterdi. 17.yy boyunca barok mimarisi, Cizvitler tarafından özellikle Avrupa ve Latin Amerika’ya yayıldı.

Kaynakça

https://www.triposo.com/loc/Istanbul/architectural_style-baroque_architecture

Çeviri: Uğur Can Yıldızdal